Skip to main content

TommyTomato

Samen groente leren eten in de klas

Opdracht

Het businessplan stond voor de start-up TommyTomato, maar hoe gaan we dit sterk in de markt zetten…

TommyTomato verzorgt warme schoollunches boordevol groente op basisscholen.

Aan ons de opdracht om dit vanaf het allereerste moment goed in de markt te zetten. Na een inspirerende workshop waarin we de doelstellingen en kernwaarden goed in beeld kregen werd ons meteen duidelijk dat we een veelzijdige huisstijl moesten creëren. Één die niet alleen bij de kinderen aan zou slaan maar waarmee je ook goed en duidelijk kan communiceren naar de ouders, scholen en gemeentes.

Aanpak

Na de kernwaarden workshop en de mood-board presentatie, hebben we een flexibel layout-systeem geïntroduceerd dat de verschillende elementen samenbrengt. Met deze elementen kunnen we de verschillende communicatie middelen / uitingen gevarieerd op bouwen.

1. Achtergronden.
2. Groenten.
3. Tommy.
4. Logo.

Aanpak

1. Achtergrond.
Gezonde vitaminen zitten in de groenten, daar wilden we iets mee. We hebben verschillende groenten doormidden gesneden en van de vezels een tekening gemaakt. Deze gebruiken we als achtergronden, die als basis dient voor de verschillende communicatie uitingen. Zo hebben we mooie, abstracte en kleurrijke achtergronden gecreëerd.

2. Groenten.
Kinderen meer groente te laten eten, daar draait het allemaal om. Dus dat willen we ze dan ook te laten zien, in alle kleuren en maten. Alles op een illustratieve manier met een speciale schaduw waarmee we extra diepte mee kunnen geven.

3. Tommy.
Tommy is onderdeel van het logo en verschijnt ook op actieve manieren op diverse communicatie uitingen. Hij presenteert, jongleert, rent of knuffelt het hart van Stichting TommyTomato. Een sympathiek, vrolijk tomaatje is een belangrijk hero-element in de huisstijl. De uitdaging zat er in om een karakter te creëren die het zowel bij onder- als bovenbouw goed doet. Na veel schetsen en verschillende testen bij de doelgroep is Tommy uiteindelijk tot leven gekomen. 

4. Logo.
Met zoveel kleur en illustraties was het zaak om het woordmerk TommyTomato stevig en stoer neerzet zetten. Met een paar kleine aanpassingen op het lettertype ‘Naughty Monster’ vonden we de perfecte balans tussen stoer, duidelijk en onderscheidend.

Resultaat

TommyTomato is inmiddels een begrip in de steden waar ze hun dienst uitrollen. De bedrukte busjes en bakfietsen worden nageroepen en enthousiast ontvangen op de (inmiddels 100+)  scholen. Ook schooldirecties en gemeenten zijn direct overtuigd als ze het concept horen en de aanstekelijke communicatie en aankleding van Tommy zien. Menukaarten, flyers, stickervellen, dozen, busjes, kleding, website, animaties… alles is Tommy 🙂

Naast de nieuwe steden die ze de komende periode gaan toevoegen aan hun portfolio zijn ze laatst ook de winnaar geworden van de OndernemersVerkiezing Noord Holland.

Kortom, the biet is on!